بررسی، مقایسه و نقد آراء استاد شهید مطهری و دکتر شریعتی درباره علل انحطاط مسلمین

پایان نامه
چکیده

چکیده کلید واژه ها: انحطاط مسلمین، پروتستانتیسم اسلامی، احیای تفکر دینی. مسأله انحطاط مسلمین یا رکود تمدن اسلامی از جمله پرسش هایی که ذهن اندیشمندان معاصر جهان اسلام را به خود مشغول داشته است. در یک نگاه کلان می توان اندیشوران این عرصه را به دو گروه تقسیم کرد: گروه اول، اسلام را عامل انحطاط می دانند و بر این باورند که اسلام در ذات آموزه های خویش، عناصری انحطاط زا دارد. گروه دوم، اسلام را عامل انحطاط نمی دانند و معتقدند اسلام در آزمون تاریخی خود سربلند بیرون آمده است و نشان داده، دینی حرکت آفرین، هدایتگر و تأمین کننده سعادت دنیوی و اخروی است. استاد مطهری و دکتر شریعتی از همین تبارند. استاد مطهری، انحطاط مسلمین را نه به واسطه آموزه های اسلامی و ذات و اصل دین اسلام، بلکه به دلیل دورافتادگی خواص و عوام مسلمین از آموزه های اصلیش می داند که در گذر تاریخ چهره پوشانده، نیازمند غبارروبی و رونمایی دوباره است. وی گناه اصلی انحطاط را متوجه خواص می کند و رشد قشریگری و مخالفت با عقل؛ افراط در تحمیل اندیشه های به ظاهر نوآورانه و روشنفکرانه بر آموزه های اصیل اسلامی؛ بی توجهی به توصیه های دینی در خصوص موضوع شناسی، مسأله یابی و پیروی از روش پژوهش های علمی؛ تفکیک علوم دینی از غیردینی و عدم تبیین و تفسیر مناسب از آموزه های اسلام را از جمله خطاهای این طبقه بر می شمارد. اگرچه وی به نقش دیگر عوامل درونی و بیرونی بی توجه نیست، اما برنقش خواص تأکید می کند و به دنبال بررسی دیگر عوامل، راهکارهای برون رفت را می جوید. او راه را همان حیات و زندگانی برگرفته از آموزه های اصیل اسلامی می داند که برمنطق قرآن استوار است؛ از این رو است که «احیای فکری دینی» را پیشنهاد می دهد و با برجسته سازی اجتهاد پویا و مطرح نمودن سازمان روحانیت به عنوان سازمان رهبر در مسیر اصلاح و تأکید بر اتحاد و همبستگی مسلمین، بسته برنامه ای خود را جهت برون رفت سامان می بخشد. دکتر شریعتی با درکی که از غرب علمی، سرمایه داری و مارکسیستی پیدا کرده بود و از سوی دیگر بر مبنای شناختی که از جامعه ایرانی ـ اسلامی داشت به طرح مسأله انحطاط و عقب افتادگی به عنوان یک مسأله فراگیر اجتماعی پرداخت و از آن جا که دغدغه دفاع از اسلام را داشت و جامعه ایرانی را دارای سرشتی دینی می دانست که تاریخی طولانی آن را پشتیبانی می کرد، این مسأله را با رویکردی مذهبی دنبال نمود. بر شمردن علل درونی انحطاط مسلمین، تحلیل وی از نقش استعمار به ویژه استعمار فرهنگی و باورش نسبت به تقدم فرهنگ اسلامی بر ایدئولوژی، او را به راهکار «پروتستانتیزم اسلامی» در مسیر تحقق «نوزایی اسلامی» رسانید. در مجموع، هر دو اندیشور، اسلام را در ذات، حرکت آفرین، حیات بخش، هدایتگر و تمدن ساز می دانند. آنان در علت پژوهی خویش علت های درونی را بر علل بیرونی مقدم دانسته، آن ها را بسترساز علل بیرونی می دانند و به این لحاظ علت پژوهان درون گرا محسوب می شوند. در عین حال هر دو بر این باورند که می توان جوامع اسلامی را در مسیر برون رفت از وضعیت فعلی قرار داد و راهکار آن نیز بازگشت به اسلام اصیل است.

منابع مشابه

مقایسه اندیشه سیاسی شهید مطهری و دکتر شریعتی درباره روحانیت

ین مقاله با بررسی اندیشة سیاسی شهید مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی به عنوان دو متفکر اسالمی در حوزة روحانیت، بر این فرض استوار است که آنها علیرغم وجود اختالفهایی در حوزة روحانیت، در نقطة مقابل یکدیگر نیستند. در این تحقیق، درصدد پاسخگویی به این سؤال هستیم که چه تفاوتها و شباهتهایی بین اندیشة سیاسی این دو اندیشمند در حوزة روحانیت وجود دارد. نتایج تحقیق، این نکته را آشکار میکند که اندیشة سیاسی شهید...

متن کامل

بررسی و مقایسه دیدگاه های تربیتی استاد شهید مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی

بسمه تعالی دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران مرکزی دانشکده : روانشناسی و علوم اجتماعی ××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××× کد شناسایی پایان نامه : 10120619902003 نام واحد دانشگاهی: تهران مرکزی کد: 101 عنوان پایان نامه: بررسی و مقایسه دیدگاههای تربیتی استاد شهید مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی تاریخ شروع پایان نامه: 22/1/90 تاریخ اتمام پایان نامه: 1/9/1391 نام ونا...

15 صفحه اول

بررسی مقایسه ای دیدگاه های استاد مطهری و دکتر شریعتی درباره نابرابری های اجتماعی

هدف اصلی این تحقیق بررسی مقایسه ای دیدگاه های استاد مطهری و دکتر شریعتی درباره نابرابری های اجتماعی است . تأثیر گذاری این دو متفکّر در انقلاب اسلامی و لزوم شناخت اندیشه های آنان ، ضرورت انجام این مطالعه است . تحقیق با روش توصیفی انجام ، و داده ها به روش کتابخانه ای گردآوری ، و به شیوه مقایسه ای ، تجزیه و تحلیل شده است . نتایج تحقیق به این شرح است : استاد مطهری معتقد است که « تبعیض » ، « عادات نا...

15 صفحه اول

بررسی مقایسه‌ای صورتبندی مسالة «مردم» در آراء شریعتی و مطهری

«مردمی» در کنار «اسلامی» از جمله مهمترین صفات ممیزة انقلاب اسلامی است. این مقاله به بررسی موضع «علی شریعتی» و «مرتضی مطهری» در مورد «مردم» اختصاص دارد. این دو متفکر بحث‌های مفصل فلسفی یا جامعه‌شناختی پیرامون مفاهیمی نظیر «فرد» و «جامعه» و «تاریخ» و «ناس» در آثار خود دارند. اما آنها ضمناً به دلیل درگیری عملی در مناسبات اجتماعی و مبارزات انقلابی ناگزیر از پرداختن به «مردم» نه به‌مثابه امری تجریدی ...

متن کامل

استاد مطهری و نقد ایدئالیسم

از قرن هفدهم در فلسفة غرب تحولی بنیادی در پژوهش فلسفی روی داد و بحث دربارة نحوة شکل‌گیری شناخت و میزان اعتبار آن محور مسائل فلسفی شد. این تحول در قلمرو فلسفة اسلامی به‌علت نبود ارتباط میان دو عالم فلسفة اسلامی و غرب با سه قرن تأخیر بازتاب یافت. استاد مطهری به‌عنوان استاد مبرز فلسفة اسلامی کوشید تا ابتدا با آرای فیلسوفان جدید و معاصر آشنا شود، سپس به نقد و بررسی آن‌ها بپردازد. یکی از مسائل مورد ...

متن کامل

بررسی و نقد شرح ِدکتر عبدالحسین خسروپناه از «رویکرد استاد مطهری به علم و دین»

چکیده دکتر خسروپناه در کتاب رویکرد استاد مطهری به علم و دین به بررسی آرای مرحوم مطهری در باب علم، دین و مفهوم‌‌شناسیِ علمِ دینی پرداخته است. وی ضمن برشمردن چهار نوع رابطه میان علم و دین، به بررسی علل جدایی علم و دین در غرب پرداخته است و متعاقباً ضمن فریضه‌دانستن علم در سنت اسلامی به توافق علم و دین در این سنت اشاره کرده و دلایل و محاسن این امر را توضیح داده است. مطهری معیارِ دینی‌بودن علم را «نافع‌...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه معارف اسلامی قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023